Snälla chefer vinner i längden enligt forskning

"Faktum är att studier visar att osjälviskhet faktiskt höjer statusen"

Hårda chefer tror att medarbetarna presterar bättre om man stressar dem. Forskning visar att de har fel, säger Emma Säppälä, doktor i psykologi och forskare vid Stanford Center For Compassion And Altruism Research And Education, Stanford University.

Hårda chefer tror ofta att produktiviteten hos de anställda ökar om man drar åt tumskruvarna. Det som ökar är stressen och forskning visar att höga stressnivåer leder till kostnader för både arbetsgivare och anställda, skriver Emma Seppälä på Harvard Business Review.

Studier hon refererar till visar att schyssta chefer får schyssta medarbetare, som hjälper varandra och är lojala mot företaget eller organisationen. De blir också mer produktiva, såväl i grupp som individuellt.

Hon tror att det beror på att den typen av företagskultur får folk att uppleva trygghet.

Den minskade stressen av att slippa känna sig hotad gör också att folk blir gladare. Det leder i sin tur till att fler håller sig fysiskt friska, vilket är lönsamt för organisationen.

Exakt vad det innebär att vara en trevlig chef är svårt att definiera, skriver hon. Men det handlar om att vara omtänksam och utstråla värme.

Hon vill slå ett slag för att uppvärdera vänlighet på jobbet.

– Faktum är att studier visar att osjälviskhet faktiskt höjer statusen.

Dela gärna!
  •  
  •  
  •  
  •