Storföretag i nationell satsning på fler blodgivare

"Vi vet att många vill hjälpa till men upplever att tiden inte räcker till"

Fler blodgivare behövs och därför kraftsamlar nu svenska företag i satsningen ”Rädda liv på arbetstid” där de uppmuntrar sina anställda att ge blod på arbetstid. IKEA Sverige, Microsoft AB och Nasdaq är först ut i den nationella kampanjen som startar fyra veckor innan jul, en helg då behovet av blod är extra stort.

För oss på IKEA Sverige är det självklart att uppmuntra till blodgivning. Att ge våra anställda en möjlighet att ge blod på arbetstid är ett tydligt och konkret sätt att bidra till samhället, säger Karin Stenström, co-worker relations manager på IKEA Sverige.

I en undersökning av Blodcentralen i Stockholm som publicerades i den internationella medicintidskriften Vox Sanguinis 2019, uppgav en tredjedel att anledningen till att de inte gav blod var tidsbrist och svårigheten att göra det till en vana. Dessutom svarade hela 60 procent att de skulle ge blod om de hade mera tid.

– Vi vet att många vill hjälpa till men upplever att tiden inte räcker till. Det är därför glädjande att företag som IKEA Sverige, Microsoft AB och Nasdaq tar ställning och hjälper till både genom att påminna om blodbussens besök och att ge personalen möjlighet att ge blod på arbetstid, säger Fredrik Boström, medicinskt ansvarig läkare vid Blodcentralen i Stockholms län.

I Sveriges sjukvård behövs en påse blod i minuten, dygnet runt, året om. Blodet används bland annat vid behandling av cancer, vid olyckor, till kroniskt sjuka och vid förlossningar. Eftersom blod bara kan lagras i 6 veckor är det viktigt att ha en jämn ström av blodgivare. En enskild händelse, som en operation där det uppstår omfattande blödning eller en olycka kan påverka blodlagret snabbt.

– Även om vi arbetar för att skapa nya möjligheter i samhället och för svensk sjukvård genom digitalisering vet vi att inte allt kan digitaliseras. Blod kan inte framställas artificiellt, utan måste doneras från person till person. Därför känns det extra viktigt att våra medarbetare kan hjälpa sjukvården genom att ge blod, säger Helena Sjöberg, HR-ansvarig på Microsoft i Sverige.

Om satsningen ”Rädda liv på arbetstid”

Tillsammans med företag inom olika branscher vill GeBlod och Blodcentralen inspirera fler att ta policybeslut om blodgivning på arbetstid.Kampanjens långsiktiga mål är att få fler regelbundna blodgivare genom att företag underlättar att ge blod på arbetstid. Om din organisation också uppmuntrar till blodgivning på arbetstid – besök www.geblod.nu/radda-liv-pa-arbetstid och anmäl er som en av inspiratörerna i kampanjen.

Dela gärna!
  •  
  •  
  •